Przedstawiamy Wam dziesięć uniwersalnych wskazówek jak pomóc dziecku wytrwać w nauce gry na wybranym instrumencie.
Pretekstem do napisania tego artykułu był koncert „Gitara pierwsza klasa” organizowany przez Studium Świat Gitary. Do udziału w nim od dwóch lat zapraszamy dzieci, które niedawno rozpoczęły naukę gry na gitarze.
Dlaczego? Ponieważ jedną z rzeczy, która motywuje do pracy jest możliwość prezentacji jej efektów. Taki występ to cel, do którego się dąży.
Ostatnie wiosenne spotkanie pokazało, że dzieci chcą grać przed publicznością, chcą pokazać to, czego się uczą, chcą mierzyć się z tremą. Ukradkiem spoglądałam również na twarze widowni – babcie, dziadków, mamy i ojców – ich obecność, żywe zainteresowanie postępami dziecka to ważna zachęta dla niego.
Nie musisz być muzykiem, aby wspierać swoje dziecko w nauce gry na instrumencie.
Jako rodzic lub opiekun możesz bardzo wiele zrobić, żeby pomóc dziecku w tworzeniu muzyki, w nauce gry na instrumencie. Sprawami teorii muzycznej zajmuje się nauczyciel, ale nie mniej ważnym elementem nauki jest motywowanie dziecka, wspieranie szczególnie w chwilach kryzysu i rezygnacji. Oto kilka konkretnych wskazówek jak pomagać dziecku w nauce gry na instrumencie.
1. Zachęć dziecko do ćwiczeń poprzez stworzenie nawyku: kiedy i gdzie będzie ćwiczyć? Przed czy po szkole? Przed czy po ulubionym programie w TV?
2. Pomóż dziecku stworzyć plan ćwiczeń, taki bardzo realny: trzy lub cztery sesje po 15 minut w tygodniu są lepsze niż jedna dłuższa w dzień przed lekcją.
3. Rozmawiaj z nauczycielem dziecka – on jest najlepszą osobą, która doradzi w ćwiczeniach czy w zakupie instrumentu.
4. Słuchaj jak dziecko gra – zachęcaj je, żeby grało ulubione utwory przed rodziną i przyjaciółmi. Granie w zespole lub orkiestrze jest również bardzo wskazane. Wówczas ma możliwość mierzyć się z tremą oraz prezentować swoje umiejętności w grupie.
5. Wzniecaj w dziecku entuzjazm poprzez pochwały. Nikt nie gra idealnie od razu – bądź cierpliwy, jeśli dziecku nie wychodzi. Może mu zająć trochę czasu, żeby dobrze opanować instrument – szczególnie strunowy!
6. Sprawdź, czy dziecko ma wszystko przygotowane do lekcji. Czytaj także notatki dziecka z lekcji – jeśli prowadzi zeszyt. Będziesz wówczas na bieżąco z postępami dziecka i jednocześnie zawsze będziecie mogli porozmawiać o tym, co właśnie dzieje się na zajęciach.
7. Jeśli to możliwe niech instrument będzie zawsze na wierzchu (nie schowany w pokrowcu) – żeby łatwo było po niego sięgać. Możesz w ten sposób stworzyć dziecku przestrzeń do korzystania z instrumentu takżę poza wyznaczonym czasem na ćwiczenia i naukę.
8. Weź udział w którejś lekcji swojego dziecka, jeśli możesz. Uzgodnij to z nauczycielem. W ten sposób wyrażasz swoje zainteresowanie. Natomiast jeśli myślisz o towarzyszeniu dziecku na każdej lekcji to porzuć ten pomysł – w dużej większości wypadków, jeśli rodzic obecny jest podczas zajęć, spada ich efektywność. Dziecko inaczej zachowuje się i pracuje, gdy Ty jesteś obok. Nauczyciel nie ma wówczas takiego autorytetu, jaki powinien.
9. Stwarzaj okazje do występów dziecka przed rodziną i znajomymi. Takie występy są dobrym celem pracy. Łatwiej się zmotywować do ćwiczeń, jeśli wiemy, że w jakimś określonym czasie zaprezentujemy efekty naszej pracy.
10. I nade wszystko ciesz cię z postępów i grania dziecka!
(za inspirację do napisania tego tekstu posłużył artykuł na stronie http://www.kathyanddavidblackwell.co.uk/parents.html)