Do darmowej dostawy brakuje Ci:
do kasy suma: 0,00 zł
Kategorie blog
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
Nowości
Sqoe  S-370T SK gitara akustyczna cutaway
Sqoe S-370T SK gitara akustyczna cutaway
1 100,00 zł
szt.
Sqoe  SQ-M gitara akustyczna
Sqoe SQ-M gitara akustyczna
699,00 zł
szt.
Sqoe  SQ-IS gitara akustyczna
Sqoe SQ-IS gitara akustyczna
649,00 zł
szt.
Jak dbać o swoją gitarę? Kilka porad o pielęgnacji i przechowywaniu gitary 0
Jak dbać o swoją gitarę?

Zagrożenia czyhające na twoją gitarę, czyli jak zadbać o swój instrument

Kiedy kupujemy swoją wymarzoną gitarę, chcielibyśmy aby służyła nam jak najdłużej, zawsze wyglądała jak nowa, a grała coraz piękniej. Jak zatem zadbać o instrument? Co gitarze szkodzi, a co pomaga? Na te pytania postaram się odpowiedzieć, bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu w nauczaniu gry na gitarze oraz sprzedaży instrumentów.

Transport

W pierwszej kolejności wypadałoby zadbać o zabezpieczenie naszego instrumentu podczas transportu. Do wyboru mamy różnego rodzaju pokrowce oraz futerały. Zastanówmy się przede wszystkim jak często i w jaki sposób będziemy się przemieszczać z instrumentem i na tej podstawie zdecydujmy co będzie dla nas odpowiednie.

Zawodowi muzycy, często podróżujący z koncertu na koncert, wybiorą raczej futerał, który jest twardy i najlepiej zabezpieczy przed przypadkowymi uderzeniami. Jeśli planujecie dużo podróżować transportem publicznym, to może być dobry wybór również dla Was. W pozostałych przypadkach wystarczającą ochronę powinien zapewnić pokrowiec. Taki wyposażony w szelki do noszenia na plecach będzie bardzo wygodny na co dzień, a jeśli jeszcze będzie miał warstwy dodatkowej ochrony np. w postaci gąbki - możemy być spokojni o bezpieczeństwo naszej gitary.
Uważajcie tylko podczas wchodzenia przez drzwi, czy też do pojazdów komunikacji miejskiej! Nosząc gitarę w pokrowcu na plecach łatwo zapomnieć, że gryf mamy powyżej naszej głowy.

Jakie pokrowce na gitarę klasyczną polecamy w Gitaraibas.pl?

Pokrowiec na gitarę klasyczną Ever Play 605C

Przede wszystkim dwa dość podstawowe modele: Ever Play 605 C oraz Ever Play 810 C. Różni je grubość użytej pianki zabezpieczającej - 5 mm w modelu 605 C i 10 mm w modelu 810 C - oraz wielkość dodatkowej kieszeni. W wersji 810 C kieszeń jest trochę większa i naszyta na pokrowiec.

Pokrowiec na gitarę klasyczną Ever Play 613C

Coś dla potrzebujących więcej miejsca na przechowywanie nut i akcesoriów: model Ever Play 613 C 

Pokrowiec na gitarę klasyczną Ever Play 500C

Dla tych, którzy chcą zainwestować w mocną ochronę: Ever Play 500 C. Pokrowce z tej serii, zwane też "termosami", są sztywne nieomal jak futerały!

Pokrowiec na gitarę klasyczną 400C RD

Wygodne szelki, rączka, dwie kieszenie (mniejsza z otworem na słuchawki), no i oryginalna czerwona lamówka, czyli coś dla ceniących design: model Ever Play 400 C RD.


Przechowywanie

Niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa gitary ma sposób i miejsce jej przechowywania.

Najprostszym rozwiązaniem wydaje się po prostu zamknięcie gitary w pokrowcu. Nie kurzy się przecież wtedy i cały czas ma zapewnioną ochronę. Wyjęcie instrumentu z pokrowca to jednak dodatkowa czynność i z autopsji wiem, że przechowując tak gitarę ćwiczyłem dużo rzadziej :) Odkąd powiesiłem ją na ścianie, jest cały czas szybko pod ręką i sięgam po nią częściej. Wieszając gitarę na ścianie oszczędzamy też miejsce, a mocując wieszak wyżej chronimy dodatkowo przed zasięgiem ciekawskich dziecięcych rąk, czy np. przed psem.

W gitaraibas.pl znajdziecie wieszaki, które pozwalają powiesić gitarę pionowo za gryf oraz takie, na których gitara może leżeć, pod kątem. Do wyboru macie również sposób mocowania uchwytu - na wkręt lub płytkę.

Wieszak ścienny do gitary Stim G-07Wieszak ścienny do gitary Stim G-06Wieszak ścienny do gitary Stim G-11

Gitarę możecie również postawić na podłodze, na specjalnym statywie. Wygląda to wówczas tak:

Uniwersalny statyw gitarowy Stim G-13

Powieszenie gitary na ścianie lub postawienie jej na statywie zabezpiecza ją przede wszystkim przed przypadkowym przewróceniem, które może skończyć się dość tragicznie, złamaniem główki. Miejsce łączenia główki z gryfem jest bowiem najbardziej narażone na pęknięcia z racji dużych naprężeń w tym miejscu. Wystarczy aby powstało pęknięcie, a struny wyrywają wtedy siłą naprężenia całą główkę. Unikajmy więc opierania gitary o ścianę, czy inne przedmioty i starajmy się pozostawiać ją w bezpiecznym otoczeniu.

Demotywatory - urwany gryf
Ku przestrodze ;)

Bardzo ważne jest również miejsce, w którym trzymamy gitarę. Pamiętajmy, że drewno wymaga szczególnych warunków. Po pierwsze zatem - w sezonie grzewczym nie stawiajmy gitary w bezpośrednim otoczeniu kaloryfera. Suche powietrze powoduje wysychanie drewna, co powodować może przykre następstwa: odkształcanie się płyty rezonansowej lub gryfu, rozklejanie elementów na łączeniach, wybijanie progów na podstrunnicy. Minimalna wilgotność powietrza, służąca gitarom, to 50%. Warto więc zaopatrzyć się w higrometr i w razie potrzeby nawilżać powietrze w pokoju, lub bezpośrednio gitarę.

Nawilżacz do gitary Planet Waves PW-GH
Profesjonalny nawilżacz do gitary Planet Waves

Unikajmy również miejsc szczególnie nasłonecznionych. Nie zostawiajmy np. gitary latem na dłuższy czas w samochodzie, gdzie będzie wystawiona na słońce.

Wspomniałem już o ciepłym i suchym powietrzu, a co z mrozem? Kiedy przemieszczamy się gdzieś z gitarą zimą i jest ona narażona przez dłuższy czas na niskie temperatury, należy pamiętać aby po wejściu do pomieszczenia nie grać na niej od razu. Warto dać jej chwilę czasu, aby zmarznięte drewno nabrało wyższej temperatury. Jeśli o to nie zadbamy, zmarznięte drewno, wchodząc w drgania podczas gry, może ulec drobnym pęknięciom.

Gitarze nie służy również zbyt wilgotne powietrze. Jeśli ktoś miał zamiar trzymać gitarę w łazience, czy też regularnie dawać koncerty na miejskim basenie - nie polecam ;-)

Pielęgnacja

Mówi się, że czysty samochód jeździ lepiej. Jeśli chodzi o gitarę - śmiem twierdzić, że czysta gra ładniej :)
Warto nabrać nawyku mycia rąk przed grą. Dzięki temu na podstrunnicy nie będzie osiadał brud, a struny dłużej zachowają ładne brzmienie.

Nawet jednak przy zachowaniu dużej higieny, przyjdzie nam w końcu wymienić struny. Jak się za to zabrać opisywaliśmy już kiedyś w artykule "Odświeżamy gitarę i wymieniamy struny", do którego lektury serdecznie zapraszam.

Przy okazji wymiany strun przeprowadzić można małe czyszczenie podstrunnicy. Z pomocą kilku dodatkowych produktów będzie to szybsze i łatwiejsze.

Szmatka czyszcząca Dunlop 5400

Przyda nam się delikatna bawełniana szmatka, np. taka jak ta firmy Dunlop: Szmatka czyszcząca Dunlop 5400.

Płyn Dunlop 6524 01 Fingerboard Cleaner & Prep

Do tego możemy użyć specjalnego płynu do czyszczenia podstrunnicy Dunlop Fingerboard Cleaner & Prep. Pomoże on usunąć nawet mocno zastały brud, a przy tym jest delikatny dla instrumentu.

Płyn Dunlop 6532 02 Fingerboard Deep Conditioner

Całą procedurę możemy zakończyć używając płynu do pielęgnacji Dunlop 6532 02 Fingerboard Deep Conditioner.

Jeśli przy wymianie strun nie będziemy przeprowadzać czyszczenia podstrunnicy bardzo ważne jest, aby wymieniać je pojedynczo, nie ściągać wszystkich. Unikamy w ten sposób rozprężania gryfu, które z czasem powoduje zmęczenia materiału oraz rozklejanie w okolicy łączenia gryfu z pudłem rezonansowym lub mostka. Jeśli zauważymy jakieś szczeliny w tych miejscach, proponuję od razu poluzować struny i udać się do lutnika. Im szybciej to zrobimy, tym naprawa będzie tańsza i mniej inwazyjna dla gitary. Gruntowne czyszczenie przeprowadzajmy zatem z rozwagą i niekoniecznie przy każdej wymianie strun.

Z samą wymianą strun nie zwlekajmy natomiast zbyt długo. Stare struny, oprócz tego że tracą brzmienie, powodują szybsze wycieranie się progów, co prowadzi do tworzenia się wyżłobień na progach.
Wymiana progów u lutnika to spory koszt, którego możemy zdecydowanie uniknąć (lub znacznie przeciągnąć w czasie) dzięki częstszej wymianie strun.

Odpowiednie struny

Rodzaj gitary wymusza stosowanie odpowiednich dla niej strun.  Do gitary klasycznej stosujemy struny nylonowe, a metalowe - do gitar akustycznych i elektrycznych.
Do gitary klasycznej absolutnie nie wolno zakładać strun metalowych! Taka gitara nie jest przystosowana do znoszenia znacznie większych naprężeń generowanych przez struny metalowe. Użycie tego typu strun w klasyku najczęściej powoduje odklejanie się mostka, wyginanie gryfu czy rozklejanie przy łączeniu gryfu z pudłem. Nie słuchajmy więc „doradców” namawiających do zakładania w gitarze klasycznej strun do gitary akustycznej, aby uzyskać głośniejszy i bardziej metaliczny dźwięk. W ten sposób możemy jedynie, prędzej czy później, uszkodzić swój instrument.

Podsumowując

Zakup gitary wiąże się często z niemałym wydatkiem, więc warto dołożyć starań, aby instrument posłużył nam jak najdłużej. Uczulam na to szczególnie swoich uczniów, ale zwracam uwagę nie tylko na aspekt finansowy. Gitara potrafi być przecież naszym przyjacielem :) Dzięki niej możemy się relaksować, wspaniale i twórczo spędzić czas. Dbajmy zatem o bezpieczeństwo naszego drewnianego towarzysza!

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl